Co je vzdělávací program pedagogických dovedností a proč se ho zúčastnit?
Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) účastníkům nejen přiblíží stěžejní poznatky vysokoškolské didaktiky založené na evidence-based přístupu, ale umožní jim i přicházet s vlastními otázkami či tématy a společně na ně hledat odpověď. Po jeho absolvování budou absolventi schopni daleko lépe a reflektovaněji naplánovat svoji výuku i celý předmět, budou obeznámeni se základy efektivní výuky, vyzkouší si celou řadu výukových metod a naučí se, podle čeho vybrat tu nejvhodnější. V neposlední řadě pak odejdou s výrazně posíleným učitelským sebevědomím.
Vzdělávací program pedagogických dovedností je určen jak pro začínající, tak pro zkušené učitele, kteří chtějí svou výuku posunout na vyšší úroveň. Vychází nejen z letitých zkušeností, které mají s výukou a školením jeho lektoři, ale také z evidence-based přístupů k vysokoškolské výuce.
Na konci programu budou účastníci schopni:
– vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyvodit z nich důsledky pro svou výuku
– zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující komunikace
– vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti; použít příklady efektivního dotazování
– analyzovat proces výuky, s důrazem na postupy aktivizace všech studujících
– uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní postupy pro motivování a aktivování studujících
– naplánovat svou výuku s ohledem na soulad mezi cíli předmětu, hodnocením výsledků učení a průběhem výuky
– formulovat vlastní otázky, týkající se znalostí, dovedností, postojů a hodnot spojených s výukou
– zdůvodnit význam společného hledání odpovědí a kolegiálního sdílení
Program je zacílen na rozvoj kompetencí podle Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově, a to zejména na pilíře I. (Plánování a příprava výuky) a II. (Vedení výuky). Dále jsou v programu vytvářeny předpoklady pro rozvoj pilířů III.-VI.